middelbaar beroepsonderwijs Cajamarca

Het project is gericht op de jongeren tussen 12 en 20 jaar van de Andische dorpsgemeenschap
Chamis en omliggende dorpjes. Chamis ligt op 3200 meter boven de zeespiegel en op 45 minuten
afstand van de stad Cajamarca. De jongeren uit Chamis komen voort uit traditionele boerengezinnen
uit de Andes die nog geheel volgens Quechua tradities leven. Ook al is de hoofdtaal voornamelijk
Spaans, er wordt nog steeds Quechua gesproken door de oudere mensen van het dorp. Helaas
spreekt de jongere generatie deze taal niet meer in z´n geheel, maar heeft Quechua wel veel invloed
op hun dagelijkse spreektaal. Dit brengt vaak veel moeilijkheden met zich mee op school. De meeste
mensen van Chamis wonen verafgelegen omringd door hun bouwland, waar ze helaas economisch
gezien niet meer van kunnen leven. Door de bevolkingsuitbreiding worden de stukken land
opgesplitst en daarom steeds kleiner om voldoende te verbouwen voor eigen consumptie en
verkoop. Dit is dan ook de hoofdreden dat de meeste families werken in de stad om in hun
levensonderhoud te kunnen voorzien. De mannen werken voornamelijk in de bouw en de vrouwen
werken in het huishouden.

De jongeren die in de Andes van Cajamarca leven hebben het meestal niet gemakkelijk. Als zij van de
basisschool af komen wacht er geen middelbare school voor hen om zich verder te ontwikkelen.
Sommige jongeren blijven bij hun familie op het land werken en vormen op een zeer jonge leeftijd al
een familie. Maar veel jongeren trekken vanaf hun 13e jaar naar de stad waar ze vaak door hun
indiaanse afkomst gediscrimineerd worden en in slecht betaalde en zware baantjes in de bouw of als dragers op de markt terecht komen.

Sommige jongeren komen helaas met criminele gangs in aanraking. Jammer genoeg verlaten deze jongeren meestal hun dorpen die hierdoor alleen maar armer en steeds meer afhankelijk van de stad door raken.
Om antwoord te geven op deze problematiek wil Warmayllu projectgericht onderwijs opzetten. Er
wordt een lesprogramma opgesteld en worden 3 projecten uitgekozen die gebaseerd zijn op de
lokale cultuur. Als voorbeeld kan genoemd worden het herstellen en verrijken van de kennis van
medicinale planten. Het projectthema wordt in de lesprogramma’s verwerkt. Op deze manier
worden de verschillende vakken op elkaar afgestemd en gewerkt aan een gezamenlijk doel.
Daarnaast worden productieve workshops opgezet: Bakkerij; Meubelmakerij; Cavia fokkerij; Permacultuur; Ecotoerisme

De Brug wil graag helpen dit van de grond te krijgen. Gezien het enthousiasme van de nederlandse directie, zal dit vast gaan lukken