De Brug steunt een onderwijsstichting in Peru. Leraren geven hun kennis door waardoor de leefomgeving wordt verbeterd.
Van maart tot en met juni hebben alle kinderen van de school Ecotoerisme gehad. Een reisleidster en gids van de stichting Cajamarca werd daar voor aangenomen om de kinderen bewust te maken van het toeristisch potentieel van Chamis. Ze hebben verschillende tochten gemaakt om de toeristische plekken van de streek te ontdekken en te identificeren. Dankzij de informatie die de kinderen op deze manier hebben verkregen, hebben zij hun eigen brochures gemaakt over de verschillende toeristische atracties van Chamis. Ook hebben ze hotels en restaurants in de stad van Cajamarca bezocht.
Van maart tot en met augustus hebben de kinderen met de medicijnman Don Encarnación gewerkt. Hij heeft zijn praktijkkennis op de kinderen overgebracht over de “limpias” oftewel het energetisch schoon maken en het identificeren van ziektes volgens de Inka traditie (met cavia, met ei, met granen). Ook hebben de kinderen onderzoek gedaan naar de verschillende medicinale planten in de omgeving. Daar werden opa´s, oma´s en ouders bij betrokken die daar nog kennis van hebben. Uiteindelijk hebben de kinderen met behulp van Don Encarnación een “Herbario” oftewel een boekje gemaakt over de verschillende medicinale planten en manieren van traditionele geneeskunde.
In augustus zijn ze met de bakkerij begonnen omdat de vaste leraar/bakker uit Cajamarca pas in deze maand les kon geven. Ze zijn bezig met het maken van broodjes van verschillende granen om uiteindelijk zelf een nieuw broodje te bedenken die “el chamisanito” gaat heten.
Vanaf mei is een lerares aangenomen voor Technologie en natuurkunde, omdat de “beloofde” leraar van het Ministerie van Onderwijs helaas niet werd toegewezen. De reden hiervan was dat het Nationaal Ministerie van Onderwijs een budgetverkleining heeft toegepast op de regio van Cajamarca. De middelbare school en andere scholen lijden daar behoorlijk onder om dat we daardoor een lerarentekort hebben. De lerares werd geïnformeerd en begeleid in de manier van onderwijs geven op de San Juan de Chamis school, vooral op praktisch gebied. Daarom is zij met de kinderen de chacra / bouwland van de school gaan bewerken om groenten te verbouwen.
In maart zijn we ook begonnen met de Quechua lessen. Dit valt wat onder de vaste lessen van de school, omdat de school tweetalig is (Spaans en Quechua).